mercedes

Nie każdy chce kupić Mercedesa. Albo Bugatti. Jestem przekonana, że np. moja teściowa była by przerażona wizją jazdy Rolls Roycem. Lubi swoją malutką turkusową Hondę Jazz. Mieści do niej wszystkie zakupy, siedzi wygodnie i wysoko, z łatwością znajduje miejsce parkingowe. Do tego samochód “mało pali” i nie da się nim porządnie rozpędzić. Czuje się więc bezpiecznie. I super.

Czy fakt, że na rynku jest konkurencja – z większym doświadczeniem, kolorowym portfolio, ładną stroną www – ma powstrzymać Ciebie od rozpoczęcia działalności? Zdecydowanie NIE. Na rynku motoryzacyjnym jest miejsce dla marek luksusowych, ekonomicznych, sportowych, rodzinnych, terenowych, dostawczych, mini i maksi… W sektorze beauty podobnie.

Idąc tropem wyboru auta, warto zauważyć, że klient nie zawsze wybierze produkt reklamowany jako najlepszy. Z pewnością wybierze najkorzystniejszy. A korzystne dla każdego może być zupełnie coś innego.

Zastanów się jakie korzyści możesz zaoferować. Pomoże Ci w tym kilka przykładów, które opisałam:

  • SPECJALIZACJA – jeden z najpopularniejszych czynników budujących konkretne korzyści. Mówi się, że “jak ktoś jest od wszystkiego to jest do niczego”, oraz że “wysoka specjalizacja gwarancją sukcesu”. Osobiście uważam, że specjalizacja to jedna z lepszych metod na rozruszanie biznesu. Zagłębiając się w wybrany temat, szybko jesteś w stanie stać się ekspertem. Gdy poczujesz się silna, chwycisz za kolejny. A może okaże się, że trafiłaś w dziesiątkę i wąska specjalizacja gwarantuje Tobie skuteczne dotarcie do klienta? Przykładowo, dietetyczka może zająć się wyłącznie dietą sportowców, albo biznesmenów-pracoholików ;)
  • PRESTIŻ (czyli Mercedes!) – np. z twoich usług korzystają gwiazdy, występowałaś w telewizji i jesteś trudno dostępna. Twoja usługa wiele kosztuje, ale klient chętnie zapłaci, bo dzięki temu czuje się psychicznie lepiej, ma wrażenie wysokiego statusu społecznego.
  • TEMPO i ENERGIA – jesteś spokojna, zrównoważona, a klient to introwertyk, albo masz energiczny charakter, a klient lubi kiedy sprawy idą szybko. Nieśmiałe, ciche osoby mogą czuć się osaczone przez zbyt energiczną stylistkę. W drugą stronę, ktoś kto lubi wyraźne tempo, będzie się męczyć jeśli masz w zwyczaju wykonywać swoją pracę poooowooooli… Dla klienta korzyścią jest komfort i nić porozumienia, która ułatwia współpracę.
  • CZAS – jesteś doradcą do spraw zakupów, ale Twój klient nie musi uczestniczyć w samym procesie kupowania. Oszczędza w ten sposób czas. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w przypadku mężczyzn. Sama nazwałam tę usługę “ZAKUPY ZAOCZNE”. Wpadasz do domu klienta, zaglądasz do szafy, zdejmujesz miarę, zadajesz niezbędne pytania i jedziesz do sklepów. Przywozisz zakupy, klient mierzy, to co jest dobre wkładasz do szafy komponując jednocześnie w zgrabne zestawy. To co nie było trafione – oddajesz do sklepów. Swoją drogą – nigdy nie marnuj czasu klienta. To jedyne, czego nikt nie jest w stanie sobie dokupić.
  • WARTOŚĆ DODANA – kiedy np. jesteś wizażystką, jednak znasz się również na uczesaniach i potrafisz zrobić manicure. Możesz wykonać kilka usług za jednym zamachem, ale również zwyczajnie doradzić. Do tego jesteś sympatyczną gadułą i można porozmawiać z Tobą na każdy temat. Znam wiele kobiet, które chętnie zaprosiły by taką osobę do domu, żeby pomogła im przygotować się na rozmaite uroczystości.

Pamiętaj, że musisz zachować autentyczność. Wybierz mniej wartości, ale spraw aby były wyraziste. Niech staną się Twoim kierunkowskazem kiedy pisać będziesz oferty, albo zamawiać projekt reklamy.
analizakorzysciJeśli jest Tobie trudno podjąć decyzje, które korzyści były by szczególnie atrakcyjne, zacznij pytać – najlepiej potencjalnych klientów. Mogą pomóc tobie również bliskie osoby. Niech wskażą dwie lub trzy cechy, umiejętności, które według nich Ciebie wyróżniają. Spisz je wszystkie i zastanów się, które są ważne również dla Ciebie, sprawiają przyjemność. W ten sposób łatwo jest określić swoje miejsce. A przede wszystkim doceniać własną wartość względem konkurencji.

Pomoże tobie prosta Analiza Korzyści w trzech krokach, którą możesz pobrać w formacie PDF [tutaj] lub klikając obok na miniaturkę :)

Powodzenia!

podpis-maly